FranceHiking

Cevennes

By 22 June 2009 February 22nd, 2020 No Comments

THE CEVENNES AND THE GORGES DU TARN

Need more information in english: marlaine@home.nl

A guide to 400 kilometres of foothpaths through mountains including the Tour du Mont Lozère, Gardons Valleys and the Tour the Mont Aigoual (parts of the GR68, GR7, GR67, GR67A, GR67B, GR66 and GR66A) is: Walks in the Cevennes: Robertson McCarta, translated by John Maddison and Daphne Terry (Footpaths of Europe Series) ISBN 1-85365-233-4.

Vele wandeltochten hebben we in de Cevennen gemaakt. In de wandelwinkels zijn ook genoeg boekjes te vinden over het wandelen daar, o.a. over de GR60 en de GR6.

Hier zal ik een overzichtje geven van de plaatselijke tochten die ons het meest zijn bijgebleven. Centraal staan daarbij: De Gorges du Tarn en de Causses daar hoog boven (ruwweg: in de driehoek Millau – Mende – Florac) en het gebied rond de Mont Aigoual en het Parc National des Cevennes (ten oosten en zuiden van Florac).

De Gorges du Tarn en de Causses:

Het mooist zijn de Gorges tussen Le Rozier en Ste. Enimie. Er loopt een goed aangegeven sentier door de Gorges -langs en boven de de rivier de Tarn- tussen beide plaatsen. Afstand: zo’n 35 km. Je passeert daarbij (komend vanuit Le Rozier) Les Vignes, La Malène, het Château de la Caze en St Chely du Tarn. Afstand: zo’n 35 km. Schitterende uitzichten, af en toe pittig maar niet bijzonder zwaar.

*In de Gorges zijn ook overal kano’s en kayaks te huur. Een mooie tocht is Ste. Enimie – Le Pas de Souci (zo’n 23 km.). Met de kinderen (niet gevaarlijk): La Malène – Le Pas de Souci (zo’n 8 km.)*

Dagtocht Les Vignes – La Malène langs de Point Sublime:

Young Polle near the Point Sublime

Volg vanuit Les Vignes de -drukke- weg door de Gorges over ongeveer 2 km (richting La Malène). Toen we de eerste keer daar waren, kwam de middag na onze aankomst de Tour de France langs. Werkelijk een prachtig gezicht. Een stukje voorbij Le Pas de Souci staat aan de linkerkant van de weg een soort jeugdherberg (vakantiehuis voor groepen). Daar begint een pad steil omhoog dat na een klein uurtje zwoegen uitkomt bij de Point Sublime. Ongetwijfeld een van de fraaiste panorama’s van Frankrijk. Dit betekent ook dat je daar niet de enige zult zijn, in ieder geval niet in het vakantieseizoen (bovenlangs ook met de auto te bereiken!) Volg vanaf de Point Sublime een pad boven langs de kloof in oostelijke richting, dat bij Le Mas Rouch op de weg uitkomt. Volg deze weg over de Causse de Sauveterre gedurende enkele kilometers. In de laatste bocht in Coquenas staat een voetpad aangegeven rechts naar La Malène. Volg dit en je bereikt na enige tijd via een lange, schitterende afdaling -met prachtige uitzichten op de kloof en de rivier- het plaatsje La Malène (laatste paar 100 meter over de weg)

La Malène – La Malène via de Roc des Hourtous (4 – 5 uur):

Een van de eerste klimtochten met mijn zoon Polle (naast bonjour een van de eerste Franse woorden die hij kon zeggen ‘rokdezzoertoe’). Ga in La Malène de brug over in zuidelijke richting, over de brug meteen rechts en vlak daarna een pad links omhoog. Fikse klim van een klein uurtje. Volg boven een breed pad van een paar honderd meter tot aan de kloof. Ga eens voor het hekje staan bij de Roc des Hourtous en je begrijpt wat bedoeld wordt met ‘duizelingwekkend’. Vervolg het pad dat eerst verder loopt boven langs de kloof en vervolgens door het bos steil afdaalt tot bovenaan de camping ‘Chez Maurice’. Volg daar het brede pad boven de rivier (rechtsaf). Na enkele kilometers bereik je weer de brug van La Malène. Als het warm is (in de zomer meestal): dit laatste stuk: brandende zon, ontzettend heet en er komt maar geen einde aan het pad. De meeste campings in de Gorges zijn bijzonder druk. De hier genoemde is een rustige.

Ste. Enimie-Ste. Enimie (4-5 uur):

Volg vanaf Ste. Enimie de GR60 in noordelijke richting maar zorg dat je bij het kruispunt bij Le Bac rechtsaf gaat (een smal weggetje richting Nissoulogres). Na enkele kilometers (bij Boissets) begint rechts (aanduiding staat een stuk van de weg af!) een pad dat steil (en zo nu en dan heel steil) afdaalt terug tot in St. Enimie.

Dagtocht: stukje GR6:
Les Vignes – La Canourgue over de Causses (langs Saint Georges de Levejac en Baraque de Tremolet):

Het gebied rond de Mont Aigoual en het Parc National des Cévennes

Prachtige tochten staan beschreven in bovengenoemd boekje uit de serie Foothpaths of Europe.

Zelf hebben we gelopen:

de tocht (2 dagen) van Saint-Germain de Calberte via Barre des Cevennes naar de Mont Aigoual. Vanaf de Aire de Cote zware klim.

Meyrueis – Mont Aigoual (halve dag)
Lange aanloop naar en tenslotte vrij gemakkelijk tocht omhoog naar de Mont Aigoual. Meyrueis bereik je door -bijvoorbeeld vanaf La Malène- de Causses over te steken in zuidelijke richting. Het is een bedrijvig stadje aan het begin van de Gorges de la Jonte.

Op de top van de Mont Aigoual staat een weerstation (met museum). Het is over het algemeen vrij druk op de top en een stevige wind kan het erg koud maken, zeker als je bezweet van de klim boven bent gekomen. Overigens kun je overal beschutting vinden en er is een café-restaurant.